Der Köpfe ist los - Reisverslag uit Solothurn, Zwitserland van Mattijn Amsing - WaarBenJij.nu Der Köpfe ist los - Reisverslag uit Solothurn, Zwitserland van Mattijn Amsing - WaarBenJij.nu

Der Köpfe ist los

Door: Mattijn Amsing

Blijf op de hoogte en volg Mattijn

05 Maart 2016 | Zwitserland, Solothurn

Het was een inspannende week met natuurlijk zeer veel nieuwe indrukken. De introductiedag op dinsdag was bijna geheel in het Zwitserduits, dus dat was even slikken. Maar toch kon ik het goed volgen, mede ook omdat wat ze vertelden niet zoveel anders is dan wij in Nederland gewend zijn; hygiëne, veiligheid, ICT, organisatiestructuur.

De kamer in het personeelshuis is echt voor een korte tijd, daar word je niet vrolijk van. Weinig tot geen privacy, geen ontspanningsruimte met TV oid en geen goed werkende Wifi. Maar goed dat is alleen maar extra motivatie om snel een andere woonruimte te vinden. Daar ben ik al mee begonnen. Afgelopen donderdag de eerste bekeken. Een 4-kamer woning, zou pas gerenoveerd zijn. Op zich van buiten ook een net en mooi gebouw, pal naast het treinstation 'Allmend'. Binnen in de woning was het volgepakt met de spullen van de huidige huurder en kon je dus niet echt goed alles bekijken. Als deze mensen eruit zijn moet er veel aan gebeuren, met name de keuken, de muren en de badkamer. Dus weet niet of dat zo gunstig is voor mij. Aan de andere kant heb ik alle tijd en muren sauzen kan ik wel, de rest is vast met iemand anders samen wel te regelen. Voor bezoek is het wel gunstig want men kan met de trein tot voor de deur komen en het is 10 - 15 min lopen van de oude stad.

De gehele week ben ik ingewerkt, veel informatie en in het Duits dus kost nog veel energie. De eerste dag op de afdeling was weer erg prettig want iedereen is erg vriendelijk en geïnteresseerd. De 2e inwerkdag was een dag waarbij alle apparatuur uitgelegd werd, op zich was voor mij alles bekend maar nu in het Duits moet je toch even opletten. Dus beademing, koeling, bewaking, meetinstrumenten, alles is voorbij gekomen.

En dan op vrijdag gelukkig patientenzorg, heerlijk even wat bekends. Leuke collega die mij inwerkte. Heel relaxed hebben we alle zorg doorgenomen. Hij was tevreden, ook over mijn Duits. Ik ben daar nog onzeker over maar het is pas de 4e dag en ben wellicht iets te streng voor mijzelf.

Vandaag weekend, straks op mijn nieuwe fiets wat verder de stad in en vanmiddag een 2e woning bekijken. Deze was een topper toen ik hem zag op internet. 3-kamer in een oud herenhuis met gebruik van de tuin. Je woont met 6 'gezinnen' in het huis. En alles zat er al in dus dat scheelt veel extra kosten. Nu kijken of het in het echt ook zo'n topper is.

Grutzii

Tags: inwerken, wennen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mattijn

Mattijn gaat op Solothur(n) in Zwitserland, een nieuwe persoonlijke- en professionele uitdaging.

Actief sinds 29 Feb. 2016
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 4630

Voorgaande reizen:

29 Februari 2016 - 30 November -0001

Mattijn op Solotoer(n)

Landen bezocht: